…ved at lære kompetencerne vil eleverne opdage, at de har nemmere ved at forbedre sig i spillet, men også i andre sammenhænge i livet. Eleverne kommer til at arbejde med at lægge strategier, samarbejde på hold, reflektere over egne præstationer og at være opmærksom på sin adfærd online.
Rent praktisk er der ikke koblet ét bestemt spil til undervisningen og undervisningen kan også variere mellem flere forskellige spil.
Forventninger/krav til skolen
- Max 10 elever.
- Undervisningen foregår på Stationen i Nørresundby.
- Eleverne skal være forberedt på, at det ikke kun handler om at spille computerspil, men at der også skal laves opgaver uden computer.
Relevante oplysninger
Forløbet kan bygges op af en hel uge (30 timer) eller kan laves på 6 dage over 5 uger.
Appetizer til eleverne
Esport handler ikke kun om at spille computerspil. Det handler også om at lære at arbejde sammen, lægge strategier og reflektere over egne evner. Ved at lære disse kompetencer, vil du opdage, at du har nemmere ved at forbedre dig i spillet, men også i andre sammenhænge i dit liv.
Formål
Udviklingen inden for at dyrke gaming som en elitesport er blevet en realitet og man kan gøre karriere inde for området – på mange forskellige måder. Unge mennesker møder nye udfordringer og fællesskaber gennem denne verden. Nogle bliver så dygtige til enkelte spil at de kan leve af det dyrke det professionelt – andre skaber forretninger der udnytter denne udvikling.
Formålet med undervisningen er at eleverne skal præsenteres for nogle redskaber de kan bruge i deres arbejde med spillet, for at blive dygtigere. Disse redskaber er anvendelige i dagligdagen i skolen og hvor end de ellers møder udfordringer der kræver man skal dygtiggøre sig. Der vil være et fokus på vigtigheden ved at kunne fungere på et hold, det at være opmærksom på sin adfærd og at have det rigtige tankesæt for at kunne komme langt inden for området.
Undervisningen kommer til at involvere eleverne i de forskellige emner, men også praktisk i selve spillet. Her til, vil der blive brugt en undervisningsstil der opfordrer til at forholde sig kritisk til den strategiske del af spillet og der vil blive taget udgangspunkt i praktiske eksempler fra spillet samt problemstillinger der fra.
Færdighedsmål
- Færdigheder i at bruge sin viden omkring spillets udvikling til at tage strategiske beslutninger forinden spillets start og under spillets gang.
- Færdigheder i at kommunikere med sit hold på en konstruktiv og tilstrækkelig måde.
- Færdigheder i at bruge spillets elementer til at stå stærkere under kampen.
- Færdigheder i individuelle dele af spillet, således det personlige niveau stiger.
- Færdigheder i at anvende sin spilforståelse til at tage beslutninger for- og med sit hold under en kamp (in-game leading).
- Færdigheder i at opsamle viden omkring din modstanders beslutninger, således dette kan benyttes i spillet.
Vidensmål
- Viden om spillets “mechanics” og hvor vigtigt dette er for at mestre sine færdigheder i spillet.
- Viden om hold-delen og rollefordelingen i det valgte spil.
- Viden om vigtigheden af adfærd online.
- Viden om den strategiske del af spillet.
- Viden om de krav der stilles til en personligt hvis man ønsker at dyrke spillet som en sport.
Kompetencemål
- Kompetencer til at strukturere sin egen træning og spillestil så der er mulighed for at udvikle sit niveau.
- Kompetencer til at spille tilstrækkeligt sammen med et hold og bidrage mest muligt.
- Kompetencer til at reflektere over sin adfærd og hvilken betydning denne kan have.
- Kompetencer til at udvikle egne tricks og metoder hvorpå man kan udmanøvrer sin modstander.