“Udfold kreativitet gennem levende billeder”
Eleverne skal gennem oplevelse og arbejde med æstetiske og fortællende former udvikle deres indsigt og indlevelse i film. I filmproduktion skal eleverne udvikle bevidsthed om og nysgerrighed for filmmediets muligheder for oplevelse og erkendelse med henblik på at styrke elevernes kulturelle identitet som aktive deltagere i en global medieverden.
Eleverne skal gennem oplevelse og arbejde med æstetiske og fortællende former udvikle deres indsigt og indlevelse i film. I filmproduktion skal eleverne udvikle bevidsthed om og nysgerrighed for filmmediets muligheder for oplevelse og erkendelse med henblik på at styrke elevernes kulturelle identitet som aktive deltagere i en global medieverden.
Stationen har en række forskellige film- og medietilbud, som i samarbejde med skolen kan skræddersyes, så det passer til den enkelte skoles behov.
Forventninger til skolen
- Max. 25 elever pr. forløb.
- Der er mulighed for, at vi kan vi komme ud til jer på skolerne og undervise i enkelte moduler, men den primære undervisning foregår på Stationen i Nørresundby.
Appetizer til eleverne
I valgfaget Filmproduktion får du hacks, tips og tricks til at steppe dit video-game op. Vi arbejder med filmiske virkemidler, billedbeskæring, billedkomposition og perspektiver, kamerabevægelser, klipning, lyd, lys, farve og filtre og derudover ser vi på hvordan, du får de bedste billeder ud af dit kamera og hvordan du stykker dem sammen til en god fortælling.
Måske vil du arbejde med reklamefilm, lave en musikvideo, instruere en kortfilm, lave en skatefilm, høste likes for flotte film på dine sociale medier, eller starte din egen YouTube kanal… Mulighederne er mange – og vi hjælper dig hele vejen. Vi har alt i professionelt videoudstyr, som du kan benytte til dit filmprojekt.
Kompetencemål
Filmproduktion som valgfag omfatter to kompetenceområder: Filmproduktion og Filmanalyse.
Filmproduktion:
- Eleven kan udtrykke sig i levende billeder i varierede filmgenrer
Filmanalyse:
- Eleven kan vurdere filmproduktioner i et kulturelt perspektiv.
Færdigheds- og Vidensmål – Filmproduktion
Filmdramaturgi:
- Eleven kan anvende filmdramaturgiske teknikker og modeller i filmiske fortællinger
- Eleven har viden om filmdramaturgiske forløb og modeller
Filmiske virkemidler:
- Eleven kan anvende filmiske virkemidler til at producere personlige udtryk i film
- Eleven har viden om anvendelse af filmiske virkemidler
Produktionsproces:
- Eleven kan gennemføre en filmproduktions forløb i alle dens faser
- Eleven har viden om faser og opgaver i en filmproduktions forløb
Film i samspil:
- Eleven kan anvende egne film kommunikativt i samspil med andre medieudtryk
- Eleven har viden om anvendelse af film i mediekontekster
Udstyrsbetjening:
- Eleven kan betjene tidssvarende teknisk udstyr og værktøjer til at optage, redigere og dele film
- Eleven har viden om tidssvarende teknisk udstyr og software
Færdigheds- og Vidensmål – Filmanalyse
Filmgenrer:
- Eleven kan identificere filmgenrer
- Eleven har viden om filmgenrers karakteristika
Filmæstetik:
- Eleven kan vurdere virkemidlers æstetiske funktioner i film
- Eleven har viden om filmiske virkemidler
Filmkomposition:
- Eleven kan analysere films dramaturgi og udtryk
- Eleven har viden om filmdramaturgi
Filmkultur:
- Eleven kan vurdere film i et socialt og kulturelt perspektiv
- Eleven har viden om films samfundsmæssige udvikling og indvirkning