TEMADAG
Eleverne får en forståelse af demokratiske processer i en lokal kontekst.
Vi er optaget af at børn og unge har en stemme der gerne må fylde. Børn og unge skal have medindflydelse på de samfundsbeslutning der vedrører deres liv. Det får de, hvis vi i fællesskab rammesætter det for og med dem. Med andre ord indflydelse på eget liv, læring og demokratiopfattelse. På temadagen vil eleverne få mulighed for at få en forståelse af hvordan lokaldemokratiske processer fungerer. De kommer til at arbejde med emner/sager som optager dem. Her får de hjælp til hvordan de ville kunne få indflydelse på netop dette område i deres lokale demokrati enten på deres skole, i deres fritid, eller i byrådet.
Vigtigt omkring udstyr
- Adgang til internet og opkobling til skolens av/it system fra en MAC
Forventninger/krav til skolen
- Samfundslæren indgår i undervisningen hele dagen.
- Max en klasse pr gang.
Relevante oplysninger
- Temadagen kan foregå på skolen og Blok X
- Tidspunkt aftales med skolen og underviser
Eksempel på temadag
- Oplæg med tema “ Hvordan bliver unge hørt i deres lokalområde”
- Efterfølgende gruppearbejde, hvor eleverne arbejder case`s, som de selv er optaget af.
- Fremlæggelse af ovenstående case for hinanden.
- Afslutning og evaluering.
Appetizer til eleverne
Bliver din stemme hørt? Hvordan oplever du demokrati i din by? – Og hvad betyder demokrati for dig? Du har er ret til at blive hørt. Derfor er vi optaget af, at I unge har en mening og holdning til jeres egen og andre unges hverdag og liv. Herunder fritid, skole/uddannelse og arbejde.
Formål
- Et supplement til samfundsfag og med et twist på ungedemokrati og lokal indflydelse i 7,8,9 og 10 klasse
Færdighedsmål
- Får viden om lokaldemokrati
- Får kendskab til hvordan man kan få indflydelse
- Får øvelse med at beskrive en sag og fremlægge den
Vidensmål
- Får suppleret læringen fra samfundsfag med et mere lokalt perspektiv. Hvilket understøtter den generelle forståelse for demokratiske processer.
Kompetencemål
- Får udviklet kompetencer så de er i stand til at kunne skabe indflydelse og få deres stemme hørt.