Station10 har en række forskellige medietilbud, som i samarbejde med skolen kan skræddersyes, så det passer til de enkelte skolers behov. Det kan være lige fra film, musikvideo, foto og præsentation, musikindspilning, lyddesign i studierne.

  • Max 12 elever pr forløb.
  • Fra august 2019 er der mulighed for at vi kan vi komme ud til jer på skolerne og undervise – indtil da forgår undervisningen kun på Station10.
  • Forløb kan være heldags eller over flere sammenhængende dage.

Mediepakkens indhold/inspiration

Lydstudier

I lydstudierne kan man indspille en sang – fx med udgangspunkt i en tekst fra dansk, engelsk eller et andet sprog – hvor eleverne i forvejen selv har skrevet lyrikken på skolen. Musikken fremstilles i Station10s lydstudie i samarbejde med tekniker. Der er selvfølgelig mulighed for at eleverne selv spiller instrumenterne i fuldt udstyret studie (trommer, guitar, bas mv). Lydstudierne eksempelvis kan også bruges til optagelse af historiefortællinger som kan understøttes med lydeffekter og ambience.

Foto / hjælp til præsentation

Skal eleverne have hjælp til præsentation af deres opgave som produkt – enten igennem foto eller video, opsætning, lyd eller andet – kan eleverne rekvirere dette ved at kontakte Station10.

Fx kortfilm (Novellefilm, dokumentar, voxpop mv.)

Gruppen får til opgave at lave en novelle film i samarbejde med skolens tema, det kan være dansk, samfundsfag, historie eller andet.

I første omgang skal klassen fremstille et manuskript.

  • Eleverne vil få indsigt i kameraføring og billedbeskæring – herunder hvordan man understøtter følelsen eller budskabet, der skal frem til modtageren.
  • Et program for forløbet bliver udarbejdet i samarbejde med skolen og kan eksempelvis være:

Modul 1: Fremstilling af manus

  • Modul 2: Deltagerne deles op i grupper:Optagelse og redigering: får undervisning i billedbeskæring og kameraføringSkuespillere: træner manusLydgruppe: får undervisning i lydoptagelse – design af lyd i lydstudierne. Eleverne lærer om lyd, og hvordan lyd understøtter billeder og video
  • Modul 3: Optagelse
  • Modul 4: Optagelse
  • Modul 5: Redigering:

Fx musikvideo

Her kan vi eventuelt tage udgangspunkt i et emneforløb, hvor musik og video bliver sammenkørt. Sammen med skolen tilrettelægger vi et program, som passer ind i forløbet.

Det kan eksempelvis være:

  • Modul 1: I samarbejde med en dansklærer kan der arbejdes med sangtekster samt manus til musikvideo.
  • Modul 2: Indspilning i lydstudier. Øvning af koreografi
  • Modul 3: Optagelse af musikvideo ud fra manus
  • Modul 4: Optagelse af musikvideo ud fra manus
  • Modul 5: Redigering af musikvideo.

De bliver bl.a. lære om billedbeskæring, og hvordan dette kan bruges til at understøtte den følelse eller budskab, man ønsker at give modtageren.

Kontakt

Ring eller skriv til Rolf hvis du har spørgsmål eller skal have lavet en konkret aftale.

Kontakt

Rolf Bekker
rolf@station10.dk
Mobil: +45 25 20 06 30

Formålet med undervisningen

  • At fremme elevernes forståelse for de forskellige medieredskaber

  • At styrke elevernes muligheder for at kunne beherske forskellige professionelle programmer

  • At fremme elevernes muligheder for at opnå forståelse for medie hardware og software

  • Få indblik i bl.a. billedbehandling, billedbeskæring, kameraføring, lyddesign mm.

Vidensmål eleverne opnår

  • Viden om redigeringsprogrammer, medieprogrammer, lydprogrammer og radioafvikling

  • Læring gennem praktisk erfaring

  • Kendskab til de forskellige mediekommunikationsredskaber

  • Viden inden for medie som film, video, redigering, lyddesign

  • Viden om virkemidler i videooptagelser – fx billedbeskæring og komposition

Færdighedsmål eleverne opnår

  • Færdigheder i software

  • At kunne tænke i billeder og lyd samt dermed forbedre deres mulighed for at kommunikere deres budskab via mediekommunikationsredskaber

Kompetencemål for undervisningen

  • Kommunikationskompetencer – fx at kunne stille op til radio- og TVinterviews

  • At tænke i billeder og lyd, og blive i stand til at kombinere elementerne, så de understøtter hinanden i budskabet