Dette er et af UngAalborgs fritidsvalgfag for elever i 7. – 10. klasse. Du kan kun tilmelde dig holdet efter forudgående aftale med din skole. 

 

Drømmer du om at lave det næste Fortnite, Minecraft, Counter-strike eller måske noget helt nyt? I dette valgfag vil du blive introduceret for de forskellige elementer spil består af. Faget vil give dig muligheden for at at arbejde med udviklingen af en spilprototype.

  • Timetal (30/60): 30
  • Max. antal elever: 12

Udvikling af spil er en god måde, hvorpå det kreative hos eleven kommer i brug, samtidig med at udviklingsprocessen kortlægges systematisk. Det skaber et valgfag, hvor eleverne udfordres på flere parameter. Ambitionen er, at eleverne opnår et kendskab til spildesign, programmering, evaluering og distribution af digitale produkter.

 

Igennem udviklingen kan eleverne arbejde tværfagligt og bringe deres entusiasme med ind i læringsprocessen. Det kan eksempelvis udforme sig i at inddrage en analyse af målgruppen, og hvordan denne ændrer det funktionelle behov af produktet. Eller abstrakte problemstillinger kan gøres håndgribelige ved at eleverne eksempelvis skal forholde sig til fysikkens love, når en bold skal kastes interaktivt i et spil. Elever må gerne medbringe en bærbar pc med windows eller en macbook, men ellers er der også mulighed for låne computere.

 

Formål

  • At øge elevernes evne til at arbejde problembaseret

  • At eleverne går fra koncept til løsning og dermed gennemfører en kreativ udviklingsproces

  • At eleverne får kendskab til de forskellige fagområder inden for udvikling af spil

  • At eleverne bliver udfordret på egen banehalvdel, således deres styrker hurtigt får relevans

  • At eleverne tilegner sig færdigheder indenfor programmering og brugergrænsefladedesign

Færdighedsmål

  • Eleven kan strukturere udviklingen af et spil fra start til slut

  • Eleven kan anvende programmering til at udvikle spilmekanikker

  • Eleven kan kommunikere igennem appens/spillets brugergrænseflade

  • Eleven kan arbejde problembaseret

Vidensmål

  • Eleven har viden omkring spilproduktionens faser

  • Eleven har viden omkring programmering

  • Eleven har kendskab til metoder indenfor software evaluering

  • Eleven har forståelse for slutbrugerens indflydelse på design og udvikling

Kompetencemål

  • Eleven kan arbejde med planlægning af større projekter i en iterativ proces med en tværfaglig kontekst

  • Eleven kan arbejde metodisk med egne idéer

  • Eleven kan evaluere egne udviklede spilelementer

  • Eleven kan udvikle et spil i praksis baseret på fagrelevant teori

 

Kontakt:

Christian Skriver Kragegaard, csk@ungaucnet.dk

Mobil: +45 93 52 09 10

Tilmeld Spiludvikling på Station10 (Fritidsvalgfag)

Du skal være fyldt 12 år. Desuden skal du gå i 6., 7., 8., 9. eller 10. klasse.

Holdnummer 0304R

Max 12 tilmeldinger

Sted Stationen

Tid Tid: Tirsdag kl. 16:00 til 19:00 (Holdet starter, når der et tilstrækkeligt antal elever; dog tidligst uge 36)

Sted: Station10, Stationsvej 10, 9400 Nørresundby

Tilmeldingsfrist: 20. Aug 2019 23:59

Pris Deltagelse er gratis

Tilmeld