TEMADAG / TEMAUGE / VALGFAG / UNDERSTØTTENDE
I dette fag vil du komme til at lære C# programmering at kende gennem Unity3D og spildesign.
- Max 12 elever pr. forløb.
- Undervisningen foregår på Station10 i Nørresundby.
- Forløb kan være heldags eller temauge.
- Tilbydes kun til elever som har valgfaget som førstevalg
Programmering er måden vi kan få computeren til at udføre nogle bestemte instrukser.
Når man skriver instrukser til computeren er der mange forskellige måder og programmeringssprog til at gøre dette i. Uanset hvilket sprog man vælger vil logikken i det man skriver stadig være ens for alle sprog. I dette valgfag vil eleven komme til at arbejde med at forstå denne logik og bruge den til at programmere små mekanikker til spil via programmet Unity3D.
Formål
Formålet med undervisningen er at give eleverne forståelse for og kompetencer til at kunne læse og skrive basal programmering. Undervisningen starter fra bunden med at introducere grundlæggende principper, begreber og sammenhænge i programmering for eleverne.
At lære programmering er som at lære et nyt sprog med ordforråd og grammatik, hvor den praktiske øvelse er vigtig, men bør gå hånd i hånd med viden og eksempler.
En lektion kan f.eks. bestå af at eleverne får udleveret et uddrag af noget kode og i samarbejde mellem elever og lærer analyseres koden og får afdækket hvad dens funktion er. Derefter skal eleverne individuelt eller i grupper løse et lignende problem ved at anvende deres nye viden.
- Unity3D – Et avanceret spiludviklingsprogram, hvis eleverne kommer meget langt og der er adgang til windows eller mac pcer.
Opgaverne kan struktureres således at eleverne undervejs kan arbejde på et projekt som ender i et færdigt produkt.
Vidensmål:
- Eleven har viden om mønstre og deres funktion
- Eleven har viden om algoritmer
- Eleven har viden om enkle datastrukturer
- Eleven har viden om kodning
- Eleven har viden om grundlæggende konstruktioner i programmeringssproget.
- Eleven har viden om teknikker til at teste og korrigere programmer.
- Eleven har viden om arbejdsgange til idégenerering og problemstilling.
- Eleven har viden om en iterativ udviklingsproces bestående af realisering, evaluering og forbedring.
Færdighedsmål:
- Eleven kan genkende og anvende enkle kodningsmønstre
- Eleven kan omsætte algoritmer til kode
- Eleven kan anvende strukturer til organisering af data og programmer
- Eleven kan modificerer og konstruere enkle programmer
- Eleven kan anvende variabler, datatyper og kontrolstrukturer til kodning.
- Eleven kan finde og rette fejl i enkle programmer
- Eleven kan nedbryde et problem og idéudvikle ud fra en problemskitse.
- Eleven kan realisere en idé vha. programmering.
Kompetencemål:
- Eleven kan programmere digitale produkter.
- Eleven kan analysere og designe enkle digitale produkter.
Kontakt
Christian Skriver Kragegaard
christian@ungaalborg.dk
Mobil: +45 93 52 09 10