Valgfag, Temaforløb, Understøttende
Sundhed, måltidsvaner og ernæring
I dette forløb får eleverne mulighed for at lære, hvordan de skaber bedre måltidsvaner.
Vi vil udvikle, eksperimentere og udfolde os kreativt inden for mad og måltidskulturen, og vi dyrker glæden ved mad og eksperimenterer i fællesskab, så vi håber, at vi sammen laver en masse fejl og opøve kompetencer i forhold til arbejde i en kreativ proces og forståelsen af fælles madglæde.
Afhængigt af hvad jeres behov er, aftaler vi undervisningen så eleverne får dét ud af det, som relevant.
Forventninger til skolen
- Max 12 elever, hvis undervisningen foregår på Blok X.
- Max 18 elever, hvis undervisningen foregår på skolen.
- Skolerne står selv for transport af eleverne, hvis undervisningen skal være på Blok X.
- Skolen står selv for udgifterne til råvarer ved eks. udlån af købekort – aftal med Else ;).
Appetizer til eleverne
Har du brug for at lære, hvordan du skaber bedre måltidsvaner for dig selv eller dine venner, i fællesskab med andre unge? Vil du udvikle, eksperimentere og udfolde dig kreativt indenfor mad og måltidskulturen så, har du muligheden her. Vi dyrker glæden ved mad og eksperimenterer i fællesskab, så vi håber, at vi sammen laver en masse fejl.
Formål
- At skabe bedre måltidsvaner for unge.
- At eleverne skaber og former i fællesskab uden andre forudsætninger end, at de er unge og gerne vil være med/deltage.
- At eleverne arbejder ud fra en tilgang, hvor det er okay at fejle “ Yes, jeg har lavet en fejl”.
- At eleverne bliver præsenteret for nye og alternative tilgange til mad.
- At eleverne arbejder ud fra et mere positivt sundhedsbegreb.
Færdighedsmål
- At eleverne bliver mere bevidste om: sundhed, måltidsvaner og ernæring.
- At eleverne kan påvirke sine egne levevilkår og skabe en forandring.
- At eleverne kan skabe måltider selv, men i MAKER kulturen bruger vi “ at gøre det sammen”. Sammen skaber vi mere og lære af og med hinanden.
Vidensmål
- Viden om Food Maker konceptet.
- Viden om ernæring, sund kost og et bredere og mere positivt sundhedsbegreb.
Kompetencemål
- Eleverne får kompetencer i forhold til arbejde i en kreativ proces og forståelsen af fælles madglæde .