MÅLGRUPPE
Hvem er holdet en god mulighed for?
På Skoletilhøresholdet går unge i alderen 13-16 år, som af forskellige årsager har mistet forbindelsen til skolens forskellige fællesskaber og derfor har meget bekymrende fraværsproblematikker.
FORMÅL OG MÅL
En følelse af tilhør
Formålet er at komme ud af skolefravær og afmagt og ind i trivsel,
udvikling og mod på mere.
Målet er at genfinde et skoletilhør, dvs. finde en plads i en skolekontekst, hvor man oplever, at kunne trives og udvikle sig i faglige og sociale fællesskaber.
Den unge, familien og lærerne forfølger sammen nogle få centrale delmål, for at få missionen til at lykkes. Pejlemærkerne på vejen er således:
- Gradvist øget og stabilt fremmøde.
- Trivsel.
- Personlig og faglig udvikling.
- Mod og tillid til egne evner til aktiv deltagelse i læringsfællesskaber.
- Afklaring af relevant vej videre i skole- og uddannelsessystemet.
- God overgang til næste skoleforløb.
INDHOLD
Hverdagen på Stationen
En skolegang med udgangspunkt i den unges perspektiv.
Forskellige fagligheder i dagligdagen
De unge møder et team af medarbejdere, som består af lærere med erfaring indenfor arbejdet med trivsel og fravær samt relevante kompetencer. Kulturhusmedarbejdere med særlige forudsætninger for at arbejde med gaming, kunst, musik eller noget helt femte indgår også i teamet.
Skridt for skridt i gang igen
Skolehverdagen bygges gradvist op. Hvilke sten, der bliver de første, finder vi ud af sammen og med udgangspunkt i den unges perspektiv. Vi hjælper hinanden undervejs, når tingene bliver svære.
Struktur, forudsigelighed og støtte
Hver ung har et individuelt tilpasset skema. Ændringer aftales og forberedes. Grupperne af elever er små, der er flere voksne og aldrig vikarer.
*Social gaming, skak, foodmaker samt værksteds- og kreaprojekter er nogle af eksemplerne på, hvordan kulturhuset muligheder udnyttes til holdundervisning, hvor det fælles interessebaserede tredje er udgangspunktet.
Individuelt, ved siden af og sammen med andre
Skema, deltagelse og progression tilpasses efter den enkeltes styrker, interesser og potentialer.
Hver ung følger et individuelt tilrettelagt forløb med mulighed for at øve og udvikle sig fagligt og socialt.
Fag, praktisk/kreative projekter og interesser
Når fremmøde skal skabes, fastholdes og udvides, er ingredienserne både faglige og interessebetonede. Der undervises i og med fagene dansk, engelsk og matematik.
Det sker både
- individuelt med eget materiale
- gennem undervisning i små grupper
- gennem forskellige projekter med brug af kulturhusets forskellige labs, køkken, værksted og Makerspace mv.
- via interessebaserede aktiviteter som f.eks. gaming eller kunstnerisk udfoldelse.
Et særligt tilrettelagt forløb
Følgende vigtige faktorer gør dette til et forløb med særlige muligheder:
- kulturhusets fysiske rammer,
- den fleksible organisering,
- koblingen af fagligt og interessebetonet indhold,
- personalegruppens sammensætning og normering
Her skabes udviklingsmuligheder for en mangfoldig og divers elevgruppe.
Slider med billeder fra dagligdagen herover.
Trivsel skabes på tværs
af livets arenaer
.. og udviklingen følger sjældent en lige vej – slet ikke hvis man er faret lidt vild. Derfor er samarbejde og et helhedsperspektiv på udviklingsmuligheder vigtigt.
Mellem skole og hjem
Direkte kontakt er centralt i forældresamarbejdet.
Den daglige kommunikation mellem kontaktlærer og familie foregår derfor over telefonen eller ansigt til ansigt. Telefonen bruges hyppigt, og der er gode muligheder for en kort snak før eller efter endt undervisning.
Fælles informationer fra skolen til alle forældre gives gennem AULA.
Mellem skole og fritid
Nogle af underviserne på forløbet har til dagligt også fritidshold i kulturhusene. Det gør det i nogle tilfælde nemmere at tilføje meningsfulde fritidsaktiviteter med gode fællesskaber til den unges rejse mod bedre trivsel.
Mellem professionelle
Fagpersonale fra PPR, rådgivere, støttepersoner, uddannelsesvejledere og andre professionelle arbejder tæt sammen. Særlig opmærksomhed gives til det arbejde, der foregår omkring overgange og skift.
OPTAG OG PERSPEKTIV
Hvordan kommer man på holdet og hvor kan man forstætte?
Vejen til at starte på holdet går gennem en henvisning fra PPR, som der er tæt samarbejde med.
Man henvises til et afklaringsbesøg…
…hvorefter man kan takke endeligt ja eller nej til indskrivning på holdet.
PROCEDURE
- Henvisningspapirer udfyldes på den unges skole.
- PPR sender henvisningspapirer til UngAUCs skolepostkasse, ungauc@aalborg.dk.
- En kontaktlærer ringer og aftaler afklaringsbesøg med familien.
- Afklaringsbesøg. Familierne giver svar til kontaktlærer indenfor 1 uge efter afklaringsbesøget.
- UngAUC giver besked til PPR, hvis familien takker nej.
- Opstartsmøde med relevante parter. Mulighed for opstart inden mødet, hvis det giver mening.
Hvor lang tid er man på holdet?
Svaret er, at man er der, så længe det giver mening.
Der er i den forbindelse to hovedscenarier.
I det ene har udviklingen været god.
Trivsel, udvikling og mødestabilitet er opnået og det er afklaret, hvor skolegangen skal fortsætte.
I det andet lykkes vi ikke og har derfor afklaret, at forløbet ikke blev den gode udviklingsmulighed, som vi troede fra start.
I begge tilfælde hjælper vi godt videre.
Prøver og mulige veje videre
På Skoletilhørsholdet handler det om at komme i fremmøde.
Undervisningen på holdet er derfor ikke i sig selv prøveforberedende til Folkeskolens prøver. Hvis man er indskrevet på 8. klassetrin, er der dog mulighed for at kombinere dit forløb på holdet med valgfagsundervisning på UngAUC (madkundskab, musik, håndværk og design samt billedkunst).
Herfra kan den obligatoriske prøve på 8. klassetrin aflægges.
UngAUC og andre uddannelsestilbud
Som elev på UngAUC kan man færdiggøre sit grundskoleforløb og aflægge prøver i et individuelt tilrettelagt forløb ved at fortsætte fra Skoletilhørsholdet til et af de andre hold på UngAUC.
Vejen kan gå via Flex-holdet, hvor man bliver klar til et forløb på Afgangsholdet, eller direkte til Afgangsholdet. Her kan forløbet færdiggøres i et tempo, som afstemmes efter udviklingshastigheden.
Forløbet på Skoletilhørsholdet kan selvfølgelig også føre videre til andre uddannelsestilbud. Det afhænger helt af, hvad der er det bedste i situationen.
Mulighederne er mange, og af den grund er der tæt samarbejde med UU-vejlederne.
Forberedelse af afklaringsforløbet
En kontaktlærer ringer familien op og aftaler tidspunktet for afklaringsbesøget.
Her er der mulighed for at få en snak om, hvad der i den forbindelse er vigtigt for at gøre det første møde så godt som muligt.
Mellem opkaldet og afklaringsbesøget er det en fordel, hvis den unge og familien har talt sammen og samlet spørgsmål og vigtig information sammen.
Måske har man rigeligt i bare at komme på besøg. Det er også helt ok. Der kan være flere trin i afklaringen.
PRAKTISK
Praktiske oplysninger
Stationen
Stationsvej 10, 9400 Nørresundby
Transport
Offentlig transport til døren:
- Bus nummer 13
- Tog (Gammel Lindholm Station)
Skolekørsel
Der er mulighed for at få buskort efter gældende kriterier.
KONTAKT
Hvem kan jeg stille spørgsmål til?
Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål
eller er i tvivl om noget.
Teamleder UngAUC
Anders Kjær Møller
Tlf: 93 52 09 19
E-mail: ande8575@ungaalborg.dk