UNG
DOMS
SKOLE
PLAN
/Ungdomsskoleplanen er opdateret maj 2025.
Ungdomsskolen i Aalborg Kommune
Beskrivelse af ungdomsskolens lovgrundlag og tilbud, definition af målgruppe, fysiske rammer, organisations- opbygning, vedtægter for Ungdomsskolebestyrelsen samt fælles styringssæt indeholdende mission, værdier og vision.Efter Lov om Ungdomsskoler, Lov nr. 886 af 13.
Indhold
Naviger på siden. Klik herunder…
1 Lovgrundlag
2 Virksomhedsplan
3 UngAalborgs opgaver
4 UngAalborg og folkeskoler
5 Målgruppe
6 Styrende organer
7 Struktur og organisation
8 Aktiviteter
9 Økonomi og budgetter
10 Personale
11 Fysiske Rammer
12 Ungdomspolitik
13 Samarbejdspartnere og netværk
14 Kompetenceplan
1 | Lovgrundlag
Læs bekendtgørelsen af lov om ungdomsskoler på: www.retsinformation.dk
Lokalt:
- Af skoleudvalget vedtaget den 6. maj 2014.
- Af byrådet vedtagne vedtægter og forretningsorden for ungdomsskolebestyrelsen (byrådsbeslutning/ sammenlægningsudvalget fra 20. november 2006)
- Af ungdomsskolebestyrelsen vedtaget forretningsorden den 13. februar 2018
- Af byrådet vedtagne Børne- og Ungepolitik, version den 18. juni 2018,
- Strukturændringen som et orienteringspunkt til skoleudvalget, i forbindelse med udmøntningen af besparelsen på 1 mill. kr. den 5. maj 2020.
- Skoleudvalget anbefalede den 17. september 2019, med henblik på efterfølgende behandling i Magistraten (anbefalet den 30. september 2019) og Byrådet (godkendt den 21. oktober 2019), at Aalborg10 (UAX) organisatorisk skal ligge under UngAalborg.
2 | Virksomhedsplan
UngAalborg udøver sin virksomhed på grundlag af en politisk vedtaget 4 årig virksomhedsplan.
Virksomhedsplanen er udarbejdet med det udgangspunkt, at UngAalborg ønsker at være en central og dynamisk aktør på ungeområdet i Aalborg Kommune båret af det engagement, den ambition og stolthed, som præger UngAalborgs arbejde.
Ambitionen med virksomhedsplanen er at sætte kursen for ungdomsskolens arbejde med unge i målgruppen. Virksomhedsplanen er både et svar på, hvordan UngAalborg vil arbejde ud fra Børn & Unges vision om Stærke Fællesskaber, og den fungerer også som en guideline for alle ansatte i UngAalborg.
UngAalborgs virksomhedsplan tager afsæt i ønsket om at medvirke til at understøtte Aalborg Kommunes vedtagne politikker for børn og unge, integration, sundhed, skole og uddannelse, ungestrategi, kultur og fritid og erhvervsudvikling.
Endvidere er UngAalborg bevidst om at skulle spille en aktiv rolle i samarbejdet med grundskolen og ungdomsuddannelser, som en kvalitativ samarbejdspartner, der giver de unge et meningsfyldt skole- og fritidsliv.
Virksomhedsplanen består af 8 afsnit:
- Sammen om det gode ungdomsliv
- Vision
- Målsætninger
- Kerneopgaven
- Organisering
- Fælles læringssyn og fritidspædagogisk tilgang.
- 4 temaområder
- OrganisationsIdealer
Sammen om det gode ungdomsliv
I UngAalborg samarbejder vi med en bred vifte af partnere over hele kommunen.
På vores uddannelsessteder tilbyder vi unikke læringsforløb som overgang til ungdomsuddannelse. UngAalborgs fritidsdel komplementerer skolernes undervisning med tilbud som valgfag, understøttende undervisning, temadage, temaforløb og temauger.
Samtidig råder UngAalborg over alternative rammer, materiel og fagkompetencer, som udvider skolernes muligheder for undervisning og skaber synergi i unges skole- og fritidsliv.
Vi udvikler og udbyder tilbud i samarbejde med andre aktører for på den måde at sikre et bredt, spændende og kvalificeret tilbud for og med unge.

Organisering
Henviser til afsnit 7 i dette dokument om Struktur og organisation.
Kerneopgaven
Omdrejningspunktet for alt hvad vi gør i UngAalborg, er de unge. Kerneopgaven er den fælles overordnede opgave, hele UngAalborg arbejder ud fra, for at skabe værdi for de unge.
Kerneopgavens ordlyd:
“Gennem meningsfulde fællesskaber realiserer vi sammen den unges deltagelsesmuligheder og potentialer og skaber mulighed for den unges udvikling af et positivt selvbillede og et mangfoldigt perspektiv på fremtiden.”
Vision 2025-2028
Vi siger JA, fordi vi tror på hinanden og det, vi kan i fællesskab.
At insistere på et JA, er en værdibaseret vision, der ligger til grund for vores arbejde og indebærer tillid til og en overbevisning om, at det fællesskab, vi har med hinanden, giver et bedre liv nu og i fremtiden. Det er en kreativ tilgang til bæredygtige fællesskaber, hvor vi som mennesker bliver rigere af mangfoldighed og en direkte konsekvens af Børn og Unges vision “Vi kan i fællesskab”.

Dette afspejler sig i vores organisering, hvor vi i udstrakt grad samarbejder og arbejder samskabende om opgaveløsningerne. I UngAalborg gælder, at “opgaven sætter holdet og definerer arbejdsformen”.
Derfor benytter vi begrebet organisering, som angiver, at der er tale om en dynamisk og fleksibel tilgang til opgaverne og samarbejdet herom.
Dette har også betydning for personalets mindset og faglige tilgang og dermed også de idealer, vi har for organisationen.
UngAalborgs målsætninger
Målsætningerne er konsekvensen af visionen. Vi siger JA, fordi vi kan i fællesskab… fordi:
UngAalborg styrker aktørrollen hos unge
- i samskabende miljøer, hvor unges stemme er tydelig
- gennem synlige og attraktive fællesskaber
UngAalborg handler bæredygtigt
- i forpligtende samarbejde og relationer
- i forhold til nutidens og fremtidens klimaløsninger
UngAalborg insisterer på kvalitet
- i aktuelle og meningsfulde fritids- og skoletilbud
- i attraktive rammer og miljøer
Fælles læringssyn og fritidspædagogisk tilgang
I UngAalborg er vi fælles om vores læringssyn i skole/fritid samt vores fritidspædagogiske tilgang. Vi skaber sammenhæng og synergi mellem skole og fritid med en bevidsthed om, at unge lever deres liv på tværs af arenaer.
Uanset hvad det fælles tredje er, bidrager aktiviteten til udviklingen af et positivt selvbillede, og at unge kommer ud på den anden side med mod på mere og en oplevelse af selvbestemmelse i læringsaktiviteten.
I UngAalborg arbejder vi derfor ud fra grundantagelser om, at læring sker:
- når der laves fejl
- når medarbejdere og unge opnår gode relationer
- når unge deltager aktivt og kroppen bringes i spil
- i samspil med andre og i forskellige kontekster
- når aktiviteter bliver stilladseret, og unge bliver udfordret der, hvor de er når unge eksperimenterer, forstyrres og innoverer
- når der i alle fag arbejdes aktivt og eksplicit med fagets sprog
- når læringsaktiviteten giver mening
- gennem feedback og anerkendelse
Mennesker trænger mennesker – at være noget for nogen og at ville noget med nogen
Som med læringssynet, er fælles også nøgleordet for tilgangen til arbejdet i vores fritidsaktiviteter. På tværs af alle tilbud arbejder vi kvalificeret i vores fritidspædagogiske tilgang, når vi
Ungeorientering og -inddragelse
- tager afsæt i en systematisk faglig praksis og altid har fokus på unges egne ønsker, drømme og behov
- har blik for at nuancere et sundt fritidsliv og giver hinanden udsyn
- skaber plads og mulighed til at opøve erfaringer med at lade de unges stemme blive hørt, påvirke fællesskaberne, tage ejerskab og initiativ og opleve at netop deres mening betyder noget
- dyrker det ansvarlige aktørskab og lader unges autonomi være kilde til forandring
Trivsel, læring og udvikling i præstationsfrigørende læringsrum
- skaber præstationsfrigørende læringsrum i unges fritid
- har fokus på trygge fællesskaber, hvor forskellighed er en styrke
- skaber fritidspædagogiske rammer, hvor unge får mulighed for at udvikle sig til reflekterende, livsduelige og kreative mennesker
Frihed, leg og kreativitet
- har en nysgerrig tilgang med plads til at eksperimentere, skabe og fejle med frihed, leg og kreativitet som fortegn
- udvikler inspirerende og spændende miljøer, hvor unge kan dyrke demokratiske, æstetiske og kreative processer, spontan leg og læring
Virksomhedsplan
I forlængelse af relevante politikker i Aalborg Kommune, formulerer UngAalborg i forbindelse med hver virksomhedsplan konkrete temaområder.
Ny virksomhedsplan forelægges hvert fjerde år for det politiske system til vedtagelse.
Find den aktuelle virksomhedsplanen her:
https://aalborgungdomsskole.dk/virksomhedsplan/
3 | UngAalborgs opgaver
Som en væsentlig aktør på den ungdomspolitiske scene er det ungdomsskolens opgave at sikre en praksis, som tager udgangspunkt i de unges liv nu og i fremtiden.
UngAalborg vil som opgaveløser…
- det uddannelsesmæssige
- det sociale
- det kulturelle
Kompleksitet i problemstillingerne og høj udviklingshastighed er noget, som karakteriserer det moderne samfund. Kompleksiteten stiller krav om evnen til at indgå og operere i netværk.
Det vil derfor være en afgørende forudsætning for, at ungdomsskolen kan være en succesfuld aktør på det ungdomspolitiske område, at ungdomsskolen konstant udvikler sin evne og kapacitet til kvalitativt at etablere egne og indgå i allerede etablerede netværk.
Udviklingshastigheden i samfundet udfordrer ungdomsskolen som organisation. Evnen til hurtigt at omstille sig til nye opgaver og situationer og hurtigt at kunne omsætte idé til handling vil være en forudsætning for succes.
Nøgleord er altså…
- hurtig handling og kort fra idé til handling
- tværgående samarbejde internt og eksternt
- netværk
I forhold til de til enhver tid på ungdomsområdet aktuelle problemstillinger skal UngAalborg bruges til det, som den er god til, nemlig:
- give kundskaber, uddannelse og dannelse
- yde en forebyggende indsats
- etablere attraktive ungdomsmiljøer
- udfordre de unge
- give værdier til unge
- være rummelig i forhold til forskellige typer af unge
- bevidstgøre om demokrati og fællesskab
- skabe arenaer for unges udfoldelse og udvikling
- skabe netværk med og blandt unge
- sikre unge samspil med troværdige voksne
Projekt vil ofte være et nøgleord, når der skal etableres svar på tidens udfordringer og spørgsmål. UngAalborg skal derfor ud over netværk også kunne fungere i entreprenørroller med enten total- eller delentrepriser.
For altid at kunne være en kvalificeret og troværdig partner er det afgørende, at UngAalborg er bevidst om opgavens art og indhold i forhold til, hvilken erfaring, viden og færdigheder UngAalborg besidder.
De største udfordringer
Konkret tegner de største udfordringer i de kommende år sig indenfor…
- Unges trivsel og mistrivsel
- Lige adgang til uddannelse
- Fællesskaber og manglen på samme
- Nærvær i relationer
Demokratisk dannelse
med fokus på…
- at sikre flere unge kompetencegivende uddannelse
- at sikre flere unge et sundt og kvalitativt liv
- at integrere unge, som af forskellige grunde er truet af ekskludering
- at kvalificere de unge til de globale livsvilkår, at udvikle unges evne til at indgå i demokratiske sammenhænge.
UngAalborg skal derfor udvikle nye initiativer inden for disse områder, hvilket vil ske i forbindelse med virksomhedsplanen og gennem særligt udviklede initiativer. Udover specielle fokusområder har UngAalborg gennem hele sit virke den styrke, at mange forskellige unge frivilligt kommer i UngAalborg, hvilket giver mulighed for at få etableret et positivt samspil mellem stærke og svage unge.
For at kunne opnå maksimalt udbytte af UngAalborgs tiltag er det vigtigt, at ungdomsskolen er kendt af de unge og har en profil, som de unge synes er vedkommende, troværdig og kvalificeret.
UngAalborgs konkrete udspil til de forskellige udfordringer vil fremgå af Virksomhedsplanen og de til enhver tid over for de unge nye publicerede tilbud.
UngAalborg vil være en anerkendt og positiv del af de unges og borgernes bevidsthed og et markant led i udmøntningen af kommunens samlede ungdomspolitik.
4 | UngAalborg og folkeskoler
Samarbejde mellem folkeskolen og UngAalborg.
Samarbejdet kan ske ved, at UngAalborgs undervisning, tilbud og lærerkræfter anvendes som inspiration og supplement til skolernes undervisning og derigennem støtter op om målet for fagene og understøttende undervisning. Samarbejdet vil ske i forhold til elever i 7. – 10. klasse.
Samarbejdet mellem skoler og UngAalborg kan både omfatte tilbud til enkeltelever og grupper af elever. Skolelederen kan give tilladelse til, at en elev opfylder sin undervisningspligt ved at deltage i undervisning i 7. – 9. klassetrin i UngAalborg. Tilladelse forudsætter forældrenes accept. Der kan opkræves forældrebetaling for aktiviteten.
For at sikre den optimale kvalitet, videndeling og foretage afstemning af gensidige forventninger og krav udarbejder UngAalborg og folkeskolerne skriftlige partnerskabsaftaler i forbindelse med konkrete samarbejdsprojekter. Der afholdes som minimum et årligt partnerskabsmøde mellem UngAalborg og folkeskolerne.
5 | Målgruppe
I henhold til ungdomsskoleloven er målgruppen unge fra 13 til 19 år.
I Aalborg er det politisk vedtaget, at ungdomsskolens primære målgruppe er unge i Aalborg Kommune mellem 7. klasse og 19 år inkl. primær målgruppe indebærer, at det er denne aldersgruppe, som modtager UngAalborgs generelle tilbud. For UngAUC og kulturhusene Blok X og Stationen gælder særlige regler, så de kan have ældre unge op til 25 år fortrinsvis som rollemodeller.
I specielle projekttiltag, hvori ungdomsskolen indgår som entreprenør eller delentreprenør, kan der afhængig af opgavens art dispenseres fra aldersgruppen.
UngAalborgs tilbud udformes, så det appellerer til:
- velfungerende, målrettede unge
- normalt fungerende unge
- socialt orienterede unge, som søger fællesskab og oplevelser
- socialt svage unge
- fagligt svage unge
- unge med anden etnisk baggrund end dansk
- unge uden job
- unge med indlæringsproblemer
- unge som er lukkede og ikke åbne for nye muligheder
- marginaliserede unge
- internationalt orienterede unge
- handicappede unge
- foreningsløse unge
6 | Styrende organer
Ungdomsskolebestyrelsen
Består af 17 medlemmer
- 3 repræsentanter udpeget af Aalborg Byråd
- 1 repræsentant fra arbejdsmarkedets faglige organisationer
- 1 repræsentant fra kulturlivet i Aalborg
- 1 repræsentant fra ungdomsuddannelserne
- 1 repræsentant valgt blandt UngAalborgs afdelingsledere
- 1 repræsentant valgt blandt UngAUC’s medarbejdere
- 1 repræsentant valgt blandt EUD’s medarbejdere
- 1 repræsentant valgt blandt Kultur- og aktivitetshusenes medarbejdere
- 1 repræsentant valgt blandt UngAalborgs administrative medarbejdere
- 1 repræsentant valgt blandt klubbernes ledere/medarbejdere
- Unge Byrådets formand og næstformand
- 1 repræsentant valgt blandt UngAUC’s elevråd
- 1 repræsentant valgt blandt UAX eller EUDs elevråd
- 1 repræsentant blandt medlemmer i klubberne eller på fritidshold
- Herudover deltager uden stemmeret ungdomsskolelederen
Vedtægter for UngAalborg
Ungdomsskolebestyrelsens vedtægter er vedtaget af byrådet/sammenlægningsudvalget den 20. november 2006, og senest revideret i februar 2014 og i forbindelse med, at UAX blev en del af UngAalborg. Senest 6. maj 2024 i forbindelse med omstrukturering.
§1 Ungdomsskolebestyrelsen består af:
- 3 repræsentanter udpeget af Aalborg Byråd
- 1 repræsentant fra arbejdsmarkedets faglige organisationer
- 1 repræsentant fra kulturlivet i Aalborg
- 1 repræsentant fra ungdomsuddannelserne
- 1 repræsentant valgt blandt UngAalborgs afdelingsledere
- 1 repræsentant valgt blandt UngAUC’s medarbejdere
- 1 repræsentant valgt blandt EUD’s medarbejdere
- 1 repræsentant valgt blandt Kultur- og aktivitetshusenes medarbejdere
- 1 repræsentant valgt blandt UngAalborgs administrative medarbejdere
- 1 repræsentant valgt blandt klubbernes ledere/medarbejdere
- Unge Byrådets formand og næstformand
- 1 repræsentant valgt blandt UngAUC’s elevråd
- 1 repræsentant valgt blandt UAX eller EUDs elevråd
- 1 repræsentant blandt medlemmer i klubberne eller på fritidshold
Stk. 2. Ungdomsskoleinspektøren er sekretær for bestyrelsen og deltager i dennes møder uden stemmeret.
§2 Repræsentanter udpeget af Aalborg Byråd efter byrådets forslag.
Stk. 2. Repræsentant fra arbejdsmarkedets parter vælges af byrådet efter forslag fra de stedlige organisationer.
Stk. 3. Repræsentant fra kulturlivet vælges af byrådet efter forslag fra kulturlivet.
Stk. 4 Repræsentant fra Ungdomsuddannelserne vælges af byrådet efter forslag fra Ungdomsuddannelserne.
- Repræsentant fra afdelingslederne vælges af og blandt disse på et valgmøde internt i UngAalborg.
- Repræsentant fra UAX lærere vælges af og blandt disse på et valgmøde internt i UngAalborg.
- Repræsentant fra UngAuc lærere vælges af og blandt disse på et valgmøde internt i UngAalborg.
- Repræsentant fra projekt og administrationen vælges af og blandt disse på et valgmøde internt i UngAalborg.
- Repræsentant fra klubbernes ledere/medarbejdere vælges af og blandt disse på et valgmøde internt i Ungaalborg.
stk. 4. Repræsentant fra unge vælges samtidig med valg af formand og næstformand i Aalborg Ungebyråd blandt Aalborg Ungebyråds medlemmer og fra UngAuc og UAX elevråd væges på elevrådsmøder.
§3 For hvert medlem af ungdomsskolebestyrelsen vælges på samme møde en stedfortræder.
§4 Samtlige medlemmer af ungdomsskolebestyrelsen valgt i henhold til § 1, stk. 1, har stemmeret, jfr. Dog § 8, stk. 3.
§5 Valgperioden for ungdomsskolebestyrelsen er identisk med den for byrådet gældende, hvorfor valg til ungdomsskolebestyrelsen i henhold til § 1, stk. 1, finder sted snarest muligt efter hvert byrådsvalg.
Stk. 2. Nyvalg af medarbejderrepræsentanter og elevrepræsentanter finder sted ved direkte valg indenfor hver gruppe. Valg afholdes i december måned inden ny bestyrelsesperiode. Såfremt medarbejder- eller elevrepræsentant forlader UngAalborg, indkaldes suppleanten, indtil nyvalg er afholdt.
§6 På ungdomsskolebestyrelsens første møde vælger de stemmeberettigede medlemmer en formand og en næstformand ved bundet flertalsvalg.
Udtræden af ungdomsskolebestyrelsen
§7 Byrådet kan efter anmodning fritage et medlem for medlemskab af ungdomsskolebestyrelsen. I så fald udpeges en stedfortræder for resten af valgperioden.
Stk. 2. Såfremt der ikke findes en stedfortræder, foretages der suppleringsvalg for resten af periodens mødevirksomhed
§8 Ungdomsskolebestyrelsens møder er lukkede møder.
Stk. 2. Bestyrelsen kan til enkelte punkter på dagsordenen indbyde andre til at deltage i behandlingen af disse punkter.
Stk. 3. Repræsentanterne for de unge må ikke overvære eller deltage i behandlingen af sager der vedrører enkeltpersoner.
§9 Er et medlem forhindret i at deltage i bestyrelsens møder i mindst en måned indkalder formanden stedfortræderen.
§10 Ungdomsskolebestyrelsen afholder møder, når det ønskes af formanden, eller når en tredjedel af medlemmerne i bestyrelsen ønsker det med angivelse af punkter til dagsordenen.
Stk. 2 Formanden fastsætter tid og sted for møderne.
- §11 Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mere end halvdelen af de stemmeberettigede medlemmer er til stede.
- §12 Medlemmerne kan kun deltage i bestyrelsens møder ved personlig fremmøde.
- §13 Alle beslutninger træffes ved simpelt stemmeflertal, jfr. dog § 6.
- §14 Der føres en protokol over bestyrelsens møder. I protokollen anføres for hvert møde, hvilke personer der har været til stede. Beslutningsprotokollen underskrives efter hvert møde.
Stk. 2. Ethvert medlem kan i kort form forlange afvigende opfattelser tilført protokollen og medsendt bestyrelsens udtalelser og indstillinger.
§15 Ungdomsskolebestyrelsen fastsætter i øvrigt selv sin forretningsorden.
Ungdomsskolebestyrelsens beføjelser
§16 Bestyrelsen udøver sin virksomhed inden for de rammer og mål, som er fastsat i ”Lov om ungdomsskoler”, § 8, og af byrådet, jfr. Den udarbejdede plan for kommunens ungdomsskolevirksomhed og for ungdomsklubvirksomhed.
Stk. 2. Bestyrelsen udarbejder inden for de af byrådet vedtagne mål og rammer herunder økonomiske rammer, budget for virksomheden i UngAalborg og ungdomsklubberne.
Stk. 3. Bestyrelsen fastlægger på baggrund af de af byrådet vedtagne mål og rammer, herunder økonomiske rammer, og af den af Skoleudvalgets vedtagne plan for ungdomsskolevirksomhed, UngAalborgs indhold og omfang samt ungdomsklubbernes aktiviteter.
Stk. 4. Bestyrelsen godkender efter indstilling fra ungdomsskoleinspektøren, hvilke undervisningsmidler der må benyttes.
Stk. 5. Bestyrelsen afgiver indstilling til magistraten om ansættelse og afskedigelse af ungdomsskoleinspektøren. Stk. 6. Bestyrelsen afgiver indstilling til rådmanden for Skoleforvaltningen om ansættelse og afskedigelse af tjenestemandsansat personale i UngAalborg.
Stk. 7. Bestyrelsen ansætter og afskediger øvrige medarbejdere.
Stk. 8. Bestyrelsen kan afgive indstilling til Skoleforvaltningen om udvidelse af ungdomsskoletilbuddet, jfr. Lovens § 3, stk. 2 og § 3, stk. 3.
Stk. 9. Bestyrelsen kan afgive indstilling til Skoleforvaltningen om udvidelse af UngAalborgs aldersgrænse og om optagelse af unge fra andre kommuner.
Stk. 10. Bestyrelsen kan afgive udtalelse og stille forslag til byrådet og Skoleudvalget om alle spørgsmål, der vedrører UngAalborg og ungdomsklubberne. Den skal afgive udtalelse om alle spørgsmål, som byrådet og Skoleudvalget forelægger den.
Ungdomsskolebestyrelsens opgaver er blandt andet
- at fastlægge UngAalborgs budget på grundlag af den fra byrådet udmeldte ramme
- ansvarlig for budgettet
- bestyrelse for ungdomsklubberne
- indstiller ungdomsskoleinspektør og tjenestemandsansat personale til ansættelse/afskedigelse
- ansætter/afskediger øvrige personale
- godkender ungdomsskolens aktiviteter
- tilsyn med aktiviteter
- at udtale sig om alle sager vedr. ungdomsskolen
Ungdomsskolebestyrelsen godkender hvert fjerde år UngAalborgs virksomhedsplan efter indstilling fra ungdomsskoleinspektøren.
UngAalborg er en værdibaseret organisation, som arbejder på grundlag af et internt mål-rammestyringsprincip, der giver decentralt ansvar ud i organisationen.
UngAalborgs organisation fungerer i et samspil mellem central og decentral ledelse på grundlag af de i virksomheden beskrevne kompetence-, ansvars- og funktionsbeskrivelse. Alle ansatte i UngAalborg virker på grundlag af en job- og funktionsbeskrivelse.
UngAalborg er en demokratisk og åben organisation, hvorfor alle ansatte og brugere skal sikres reel indflydelse på beslutningsprocessen.
Ansatte i UngAalborg er ansvarlige for ungeinddragelse i planlægnings- afviklings- beslutnings- og evalueringsfasen i ungdomsskolen.
Unges indflydelse
- §17 Unges indflydelse sikres i henhold til den udarbejdede strategi for demokrati og ved repræsentanter i Ungdomsskolebestyrelsen
Forretningsorden for UngAalborgs bestyrelse
Ledelse
1. Om ungdomsskolebestyrelsens beføjelser og forpligtelser henvises til Lov nr. 411 om ungdomsskolen af 13. juni 1990, Bekendtgørelse nr. 790 af 20. november 1990, samt Vedtægter for ungdomsskolebestyrelse pr. 1. januar 2007, ungdomsskolebestyrelsen, sammensætning og valg, vedtaget af sammenlægningsudvalget den 20. november 2006.
2. Ungdomsskolebestyrelsen udøver sin virksomhed i møder, og intet medlem kan uden bestyrelsens tilladelse udøve beføjelser på dennes vegne. Formanden er dog berettiget til at ekspedere presserende sager, som derefter fremlægges på førstkommende bestyrelsesmøde til godkendelse.
3. Formanden fastsætter tid og sted for møderne og indkalder så vidt muligt med 5 dages varsel med angivelse af dagsorden.
4. Formanden tilrettelægger dagsorden med de sager, der skal til behandling på mødet. Presserende sager kan dog optages til behandling uden for den udsendte dagsorden.
Mødedeltagere
5. Ungdomsskolebestyrelsens medlemmer har mødepligt. Forfald meldes til bestyrelsens sekretær.
6. Medlemmer er udelukket fra deltagelse i behandling af sager, der berører medlemmets personlige interesser. Elever må ikke overvære eller deltage i behandlingen af sager, der vedrører enkeltpersoner.
Forhandling
7. Formanden – og i dennes fravær næstformanden – leder forhandlingerne og eventuelle afstemninger.
8. Formanden formulerer bestyrelsens beslutninger og de punkter, hvorom eventuel afstemning skal finde sted.
9. Ungdomsskolebestyrelsen kan henvise sager til behandling i udvalg bestående af medlemmer og særlige sagkyndige.
10. Afstemning sker ved håndsoprækning. Skriftlig afstemning skal benyttes, når et medlem forlanger det. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
Protokol
11. Ungdomsskolebestyrelsens beslutninger indføres i en protokol. Ved hvert mødes afslutning underskrives protokollen af mødets deltagere. Referat tilsendes bestyrelsesmedlemmerne efter hvert møde.
12. I protokollen indføres oplysninger om mødets afslutningstidspunkt og navne på eventuelle fraværende medlemmer.
13. På grundlag af protokolbeslutninger og tilføjelser påhviler det formanden at drage omsorg for udførelsen af de trufne beslutninger, og at ungdomsskolebestyrelsens sager ekspederes hurtigst muligt.
Diverse
14. Udgifter til ungdomsskolebestyrelsens virksomhed afholdes af kommunen.
15. Opstår der tvivl om ungdomsskolebestyrelsens rette funktion efter fortolkningen af forretningsordenen, afgøres spørgsmålet af et flertal af ungdomsskolebestyrelsen. Afgørelsen kan indankes for byrådet.
16. Vedtaget på ungdomsskolebestyrelsens møde 12. februar 2014.
7 | Struktur og organisation
Ledelse besluttet
UngAalborg består af:
- et samlet ledelsesteam bestående af ungdomsskoleinspektøren, afdelingsleder af Fritidsafdelingen og afdelingsleder af UngAUC.
- et udvidet ledelsesteam bestående af ledelsesteamet suppleret med 8 teamledere.
Ledelsesstrukturen
- Ledelsesteam består af 1 og 2.
- Udvidet ledelsesteam består af 1, 2 og 3.
1. OVERORDNET LEDER (Ledelsesniveau 3)
- Ungdomsskoleinspektøren
2. LEDELSESTEAM (Ledelsesniveau 4)
- Afdelingsleder af UngAUC
- Afdelingsleder af Klubber, Fritid og Skoletilbud
- Afdelingsleder af UAX10/EUD10 og Juniormesterlære
3. Udvidet ledelsesteam (Ledelsesniveau 5)
- Viceleder på UngAUC
- 1 Teamleder på UngAUC
- 5 Teamledere af klubber og skolesamarbejde
4. Klubledelse (Klubansvarlig)
- Ungdomsklubledere (ansat som klubansvarlig)
- Juniorklubledere (ansat som klubansvarlig)
Projektgruppen
Projektgruppen består af personale fra Aktivitets- og Kulturhusene, det centrale UngAalborg, udvalgte fuldtidsmedarbejdere i Fritid samt teamlederne i Fritid.
Projektgruppen skal:
- Være specialister indenfor eget fagområde
- Sikre lokalt forankrede ungdomsskoleaktiviteter.
- Udvikler og beskriver nye initiativer og produkter.
- Fundraiser i forhold til UngAalborgs drift og udvikling.
- Udøver pædagogisk arbejde i forhold til UngAalborgs virksomhedsplan.
- Evaluerer løbende på UngAalborgs praksis.
- Forbereder og afvikler kompetenceudvikling.
- Udvikler UngAalborgs kommunikative platform.
- Producerer diverse produkter til UngAalborgs kommunikative platforme.
- Markedsføring og formidling af UngAalborgs tilbud.
UngAalborgs ledelse og sekretariat:
Tornhøjvej 1
9220 Aalborg
UngAalborgs administration
- Løser sekretariatsopgaver
- Økonomiopgaver i forbindelse med drift og budget
- Elevadministration
- Opgaver i forbindelse med events og arrangementer
UngAalborg har to administrative medarbejdere tilknyttet UngAUC i forhold til løsning af:
- Økonomiopgaver i forbindelse med drift og budget
- Elevadministration
- Kontakt med borgere
Administrationen skal ses som et samlet team, der arbejder på tværs i hele UngAalborg.
Ungdomsklubber
UngAalborg har 22 ungdomsklubber:
- Farstrup/Skærbæk-Ejdrup Ungdomsklub
- Ferslev Ungdomsklub
- Frejlev Ungdomsklub
- Gandrup/Ulsted Ungdomsklub
- Gistrup Ungdomsklub
- Godthåb/Ellidshøj Ungdomsklub
- Hals Ungdomsklub
- Hasseris Ungdomsklub
- Klarup Ungdomsklub
- Kongerslev Ungdomsklub
- Mou Ungdomsklub
- Nibe Ungdomsklub
- Sejlflod/Gudumholm Ungdomsklub
- Sulsted/Tylstrup Ungdomsklub
- Sønderbro Ungdomsklub
- Sønderholm Ungdomsklub
- Vadum Ungdomsklub
- Vejgaard Ungdomsklub
- Vestbjerg Ungdomsklub
- Vester Hassing Ungdomsklub
- Visse/Gug Ungdomsklub
- Vodskov/Grindsted Ungdomsklub
Hver klub ledes af en klubansvarlig. Denne er ansat på grundlag af en job/funktionsbeskrivelse.
Klubberne er delt op i 5 områder med en tilknyttet teamleder, der koordinerer klubbernes virke i samspil med Fritidstilbud og samarbejde med de lokale skoler.
Juniorklubber
Reference til afdelingsleder for Fritidstilbud. UngAalborg har 6 juniorklubber. Juniorklubbernes åbningstid er defineret på grundlag af lokale behov og er defineret på følgende vis:
- Visse Juniorklub
- Fjellerad Juniorklub
- Godthåb Juniorklub
- Kongerslev Juniorklub
- Vodskov Juniorklub
- Gudumholm Juniorklub
Juniorklubbernes åbningstid afpasses efter de lokale skolers åbningstid
Hver juniorklub ledes af en deltidsansat klubansvarlig. Denne er ansat på grundlag af en job/funktionsbeskrivelse.
Kultur- og Aktivitetshuse
Kulturhusene ledes af afdelingsleder for Projekt og Fritid. Tilknyttet kulturhusene er deltidsansatte og fuldtids projektmedarbejdere.
UngAalborgs kulturhuse består af:
- Ungdomskulturhuset Stationen
- Ungdomskulturhuset Blok X
UngAalborgs Aktivitetshuse består af:
- Crossbanen i Hvorup
- Skatehallen i Vejgaard
- Sejlflod Aktivitetshus
- Klatrerkælderen på Vesterkærets Skole
- Vandcenteret i Vestre Fjordpark
Servicecentret er UngAalborgs udstyrs- og grejbank. Servicecentret har til huse i Skalborg på K. Christensens Vej 6 og er bemandet med 2 medarbejdere i flexjob og en fuldtidsansat teknisk servicemedarbejder.
UngAUC / UngAalborg Uddannelsescenter
Undervisningsaktiviteter foregår i Enggårdsgade 65, Stationen og Sejlflod Aktivitetshus, Tech College og På Sporet.
UngAUC er ansvarlig for UngAalborgs:
- Fuldtidsuddannelser
- Forløb som afslutning på grundskolen og overgang til ungdomsuddannelser
- Projekttiltag i relation til ”Uddannelse til Alle”
- Prøveforberedende enkeltfag
- Danskuddannelse for tosprogede unge (18-25 år)
- UAX 10. klasseforløb
Ledes af afdelingsleder for UngAUC, herunder:
- 1 viceskoleleder
- 1 teamledere
- 30-40 undervisere
- ansat personale med både folkeskole- og faglærerbaggrund.
- tilknyttet personale til trivselsopgaven.
- 2 administrative medarbejdere ansat på fuld tid.
Organisation
Formel struktur og organisering.
Ungdomsskolebestyrelsen udøver sin virksomhed i henhold til Bekendtgørelse nr. 411 af 20. november 1990.

8 | Aktiviteter
Ungdomsskoleloven skelner mellem skal- og kan-tilbud om aktiviteter.
Skal-aktiviteterne er
- almen ungdomsskoleundervisning
- specialundervisning
- undervisning særligt tilrettelagt for unge indvandrere i dansk sprog og om danske samfundsforhold
- prøveforberedende enkeltfagsundervisning
Herudover er det besluttet, at UngAalborg skal omfatte følgende kan-aktiviteter
- knallertkøreskole i forbindelse med erhvervelse af lovpligtigt førerbevis til knallert
- klubtilbud i form af ungdoms- og juniorklub
- ungdomskultur- og aktivitetshustilbud
- UngAalborg Uddannelsescenter med alternative kompetencegivende uddannelsestilbud, herunder også ansvar for uddannelse af unge med anden etnisk baggrund i målgruppen 16-25 år.
- Aalborg Kommunes 10. klassestilbud kaldet UAX
- Aalborg Kommunes Ungebyråd
Herudover kan UngAalborg indgå i løsning af opgaver efter politisk beslutning.
UngAalborg udøver sin virksomhed på grundlag af 4-årige politisk godkendte virksomhedsplaner.
UngAalborg sikrer
UngAalborg skal i sit udbud af fag, aktiviteter og tiltag sikre mulighed for helhed, således at alle intelligenser, talenter og læringsstile får mulighed for at udfolde sig. Dette sikres gennem en generel bredde i tilbuddet, differentiering, klar definering af målgruppe, etablering af fleksible og spændende lærings- og udviklingsmiljøer i stærke fællesskaber.
Ungedemokrati
Vision
- UngAalborg vil bygge sin virksomhed på mest mulig ungeindflydelse på alle niveauer
- De unge skal opleve en organisation, hvor der er reel indflydelse, beslutningsmæssigt og økonomisk
- Alt kan lade sig gøre, indtil det modsatte er bevist
- Unge skal deltage, på alle planer – men på deres måde
- Alle medarbejdere er indstillet på at give unge indflydelse og sikrer at alle aktiviteter i UngAalborg bliver evalueret sammen med unge.
Ungedemokrati i praksis
Den konkrete udmøntning af UngAalborgs demokrati indsats fremgår af den aktuelle virksomhedsplan.
Medarbejderindflydelse
Der findes ikke formaliserede personaleråd i UngAalborg udover Område- og Lokale MED og arbejdsmiljøgrupperne.
Personaleindflydelse sikres ved:
- Personalemøder
- Lokalt, på grundlag af områdemøder
- Stormøder for personalet.
- Faggruppemøder
- Opgaveorienterede arbejdsgrupper efter behov
- Ledermøder
- Udvidet ledermøder
- Klubledermøder
9 | Økonomi og budgetter
Det af Aalborg Byråd for UngAalborg vedtaget budget er et rammebeløb. Ungdomsskolebestyrelsen udmønter rammebudgettet til et driftsbudget. Dette sker på grundlag af den vedtagne virksomhedsplan og et årligt budgetprioriteringsmøde.
Udmøntning af driftsrammen til de almene afdelinger med hensyn til midler til drift af almen undervisning og klubvirksomhed sker på grundlag af følgende principper:
- Initiativ og aktivitet belønnes
- Tildeling skal sikre mulighed for, at der kan ydes en rimelig minimums servicestandard.
- Alle unge betragtes som ligeværdige uanset geografisk tilholdssted.
- Der udmeldes budgetter, som tildeling af rammer. Udmøntning af lokal ramme sker på decentralt niveau på grundlag af Virksomhedsplanens mål, indsatser og succeskriterier.
- Indtægter kan aktiveres indenfor egen virksomhed i form af kontingenter mm. Niveauet for fastsættelse af kontingenter udlægges decentralt. Undtaget herfor er Juniorklubbers kontingentstørrelse.
- Overordnede principper i forhold til budget i øvrigt vedtages i forbindelse med debat om prioritering af budget i bestyrelsen.
10 | Personale
UngAalborgs normeringsplan omfatter ledelsesmæssigt:
- 1 ungdomsskoleinspektør
- 1 afdelingsleder af UngAUC
- 1 afdelingsleder af projekt og Fritid
- 1 afdelingsleder af EUD og 10. klasse
- 5 teamledere, herunder Aktivitetshuse, Ungdomskulturhuse, UngAalborgs Servicecenteret og Aalborg Vandcenter
- 1 Viceleder for UngAUC
- 1 teamledere på UngAUC
Administrativt omfatter UngAalborg i sekretariatet på Tornhøjvej 1, 9220 Aalborg
- 1 sekretær for ungdomsskoleinspektør på 37 timer
- 2 medarbejdere til økonomi, regnskab, personale, elevregistrering og statistik.
og:
- 2 sekretærer på UngAUC på 37 timer
11 | Fysiske Rammer
UngAalborg udøver sin virksomhed dels i egne lokaler i
- Sejlflod Aktivitetshus
- Ungdomskulturhuset Stationen
- Ungdomskulturhuset Blok X + Street Station
- Aalborg Vandcenter
- Klatrekælderen på Vesterkærets Skole
- UngAUC – Enggårdsgade 65
- Crossbanen i Hvorup
- Skatehallen i Vejgaard
- Klubber med eget hus i Sulsted, Tylstrup, Vestbjerg, Grindsted, Hasseris, Vodskov, Visse og Mou.
Dels i folkeskolens lokaler og andre kommunale anlæg.
UngAalborgs centraladministration er placeret i Tornhøjvej , 9220 Aalborg.
12 | Ungdomspolitik
UngAalborg i ungdomspolitisk sammenhæng:
UngAalborg skal være en anerkendt og positiv del af de unges og borgernes bevidsthed og et markant led i udmøntningen af kommunens samlede ungdomspolitik fordi
- UngAalborgs tilbud er aktuelle og i overensstemmelse med de unges ønsker og behov.
- UngAalborg har bredde i forhold til de unge.
- Unge har høj grad af indflydelse i ungdomsskolen.
- Unge søger ungdomsskolen frivilligt.
- UngAalborgs lovgivning er fleksibel.
- UngAalborg som organisation er fleksibel og operationel.
- UngAalborg bringer unge sammen på tværs af lokale bygrænser, køn, alder, religion og nationalitet.
- UngAalborg opfylder såvel en uddannelsesmæssig, kulturel som social funktion.
- UngAalborgs tilbud er gratis for alle unge, hvilket gør det muligt for alle at deltage.
- Unge lærer demokrati og ansvar i ungdomsskolen.
- UngAalborgs medarbejdere søger de unge.
UngAalborg skal i forhold til sin virksomhed medvirke til Aalborg Kommunes Børne- og Ungepolitik og leve op til værdierne i Børne- og Ungepolitikken.
13 | Samarbejdspartnere og netværk
UngAalborg har pligt til at være initiativtagende og orienteret mod samarbejdsmuligheder, som sikrer, at vedtagne politikker og UngAalborgs vision, målsætning og opgaver kan realiseres.
14 | Kompetenceplan
Kompetenceplanen viser hvem der indstiller, udarbejder og/eller beslutter retningen for ungdomsskolen.
Kompetenceplanen kan være bøvlet at se på mobilen.
Kompetencens placering | Bemærkninger | Uddelegering af rådmandens kompetence |
---|---|---|
Ansvar | ||
Overordnet ansvar for ungdomsskolen, herunder ungdomsskolens vedtægter | ||
Byråd | ||
Overordnet ansvar for ungdomsskolen, herunder ungdomsskolens vedtægter | ||
Rådmand og Ungdomsskolebestyrelse | Jf. ungdomsskolelovens § 8 | Skolechef |
Ansvar for den daglige drift af ungdomsskolen | ||
Rådmand | Ungdomsskoleleder | |
Mål og rammer | ||
Målsætning for ungdomsskolen | ||
Udvalg | ||
Arbejdsgrundlag for ungdomsskolen (ungdomsskoleplan) | ||
Udvalg | ||
Handleplaner og indsatser for ungdomsskolen | ||
Ungdomsskolebestyrelse | ||
Budget |
||
Budgetramme for ungdomsskolen | ||
Byråd | ||
Budget for ungdomsskolens aktiviteter (driftsbudget) | ||
Ungdomsskolebestyrelse | ||
Struktur | ||
Overordnet struktur (ungdomsskole og ungdomsklubber) og organisering | ||
Udvalg | ||
Udvidelse af tilbud ud over lovens minimumskrav og fastsættelse af alder for målgruppen | ||
Udvalg | ||
Sammensætning af ungdomsskolens tilbud inden for byrådets og rådmandens/udvalgets rammer | ||
Ungdomsskolebestyrelse | ||
Klagesager | ||
Klager over undervisning/klubvirksomhed | ||
Ungdomsskolebestyrelse | ||
Klager over ungdomsskolebestyrelsens afgørelser | ||
Rådmand | Læringschef |