Skamling Efterskole-trioen Malthe, Gustav og Markus har grund til at glæde sig.
Således var det dem, der på tredje- og sidstedagen af UngAalborg-arrangementet “Future Game Makers Jam 2025” på Stationen i Nørresundby blev kåret som vindere af den eftertragtede “bedste spil”-titel.
“Naturligvis er vi glade for, at vores spil faldt i de andre deltageres smag. Men undervejs i processen har vi altså også gjort os umage,”
sagde Gustav, hvis udtalelse – med et smil og en kæk bemærkning – blev suppleret af Malthe:
“Jeg vil gerne rose mine kammerater for et fremragende stykke arbejde, hvor jeg desværre et par timer var fraværende af den simple årsag at jeg sov over mig.”
Anderledes kunne det dog næppe have været eftersom Skamling-trioen fra Game-weekendens begyndelse fredag eftermiddag til afslutningen 48 timer senere på det nærmeste arbejdede i døgndrift for at få skabt et optimalt resultat. For naturligvis skulle der soves undervejs…
Vinder-spillet havde Malthe, Gustav og Markus valgt at kalde “Gears of Rage”.
“Spillet foregår i et klokketårn, hvori der er en helt masse tandhjul. Undervejs bliver deltageren stillet overfor en række klatre-udfordringer, og skulle man undervejs falde ned, må man på bedste vis forsøge at komme helskindet op igen,” forklarede Gustav, der understregede, at alt grafik – fra vægge, tandhjul og lamper – var lavet fra bunden.
“Vi gik ind til opgaven med ambitioner om at skabe et spændende spil. I den forbindelse er det værd at nævne, at vi undervejs i processen har vendt og drejet spillets problemstillinger på en stor tavle, som vi har haft stående i lokalet, hvor vi arbejdede. Jeg synes, vi er kommet langt. Men skal spillet nå ud til et bredere publikum, skal vi nok bruge et par timer mere til at få rettet op på et par småfejl,” sagde Markus.
De 23 deltagere blev ved fredag eftermiddags indledende briefing stillet overfor tema-opgaven “Only two buttons”, hvilket reelt vil sige, at spillet skulle kunne udføres ved at deltageren kun anvendte to knapper.
Løsningsforslaget til tema-opgaven blev løst bedst af Aalborg-duoen Charlotte og Adam med spillet “Employee at shapes”.
“Vi brugte en del tid på sammen at definere opgaven. Så egentlig kom vi først rigtigt i gang lørdag middag. Men herefter gik det stærkt med at få lavet et spil, hvor man som ansat produktionsarbejder ved et samlebånd bliver stillet overfor en række svære opgaver, der skal løses for ikke at blive fyret,” sagde Charlotte, der garanterede, at det ikke bliver sidste gang, at hun deltager ved et tilsvarende Game Jam-arrangement.
“Det er meget inspirerende, at deltage ved arrangementer som dette. Gennem nørderi lærer man en masse om spiludvikling,”
sagde hun.
UngAalborgs projektmedarbejder Christian Skriver Kragegaard var som tovholder for arrangementet begejstret for weekendens forløb.
“Jeg er sikker på, at alle deltagerne har haft det sjovt. Humøret har været i top, og alle har lært en masse. Til efteråret gentager vi succesen,” fastslog han.
“Future Game Makers Jam 2025” var arrangeret af UngAalborg med økonomisk støtte fra Ungdomsringen og sponsorater fra SYBO og Funday Games.
Mere om UngAalborg HER
Mere om Future Game Makers Jam 2025 HER og Facebook og Instagram